Reklam Analizi Nasıl
yapılır?
Reklamın, pazarlama iletişiminin bir öğesi olmasından kaynaklı,
pazarlama iletişimi adına yapılan bütün analizler, reklam analizlerinde
kullanılabilmektedir. Bu noktada reklam, sesleneceği hedef kitleyi tanımayı
hedefler. Onunla iletişim kurma yolunu ve yöntemini tespit edebilmek için,
çeşitli araştırma ve analiz yöntemleri geliştirmiştir ve bunları uygulayarak,
sonuçlar elde eder. Reklamın, hedef kitle analizinden elde ettiği bu sonuçlar,
ona; reklamın içeriğinde bulunması gereken öğeleri, seslenme biçimini, bu
mecrada kullanabileceği araç ve gereçlerin bilgisini verir. Ayrıca reklam veren
kurumun, hedef kitledeki durumu ile ilgili bilgileri de içerir. Reklam veren
firmanın, ürün ve hizmetlerinin toplumdaki etkileri ve yerleri konusunu da
çözebilmektedir.
Genel anlamda kamuoyu ve Pazar araştırmaları adı altında yapılan
çalışmalardır. Bunlar;
a. Nicel Analizler
b. Nitel Analizler
c. Veritabanı
d. Teknik Araştırma ve Danışmanlık
e. Arşiv-yazılı kaynakların taranması
f. Satış noktalarında döküm sayımları şeklinde sıralanmaktadırlar.
b. Nitel Analizler
c. Veritabanı
d. Teknik Araştırma ve Danışmanlık
e. Arşiv-yazılı kaynakların taranması
f. Satış noktalarında döküm sayımları şeklinde sıralanmaktadırlar.
a. Nicel Araştırmalar kapsamında yapılan araştırma anketleri
İşletme, marka, imaj araştırması, alışkanlıklar, önceki
durum-sonraki durum reklam testleri, pazar değişkenleri, paket-isim- tat
anketleri, sektör araştırmaları, gizli tüketici araştırmaları, kavram testleri,
satın alma davranışları, fiyat araştırması, çalışan memnuniyeti, hedef kitle
profili, tüketici memnuniyeti, gibi alanlarda araştırmalar yapmakta ve sonuçlar
üretmektedir.
b. Nitel araştırmalar ise; teori oluşturma, hedef kitlenin,
tüketim ve kullanım alışkanlıkları, beklentileri, kurum-marka-ürün ile ilgili
yaklaşımları, reklam üretme çabaları, ürün ile ilgili özelliklerin test
edilmesi, tüketicinin davranışları, (yani güdü, engel v.b.)
c. Veritabanı; hedef tüketici kitlesini belirleme, ona ulaşma,
tanıtım, analiz formu, eski müşterilerin bilgilerinin yeniden düzenlenmesi, bu
bilgilerin etkin kullanımının sağlanması, eski müşterilerle ilişkilerin
sağlanması
d. Teknik Analizler ve Danışmanlık hizmeti; anket sonuçlarının
dökümü, veri girilip bunların tablolara dönüştürülme süreci, veri
araştırmaları, teknik araştırmalar, rapor haline getirilmeleri, araştırma
verilerine yönelik danışmanlık
Bütün bu araştırma ve analizlerin sonucunda, reklam ajansının
bilmediği, her hangi bir özellik kalmamaktadır. Bu araştırmalardan çıkan
sonuçlarla, reklam veren kurumu güçlendirmek için, nelere ihtiyaç duyduğunu,
neleri kullanması gerektiğini, reklam mesajlarında yer alması gereken
bilgileri, v.b. birçok özelliği ortaya çıkarmaktadır. Bu durumda reklam ajansı,
daha reklam kampanyasının başındayken bile, reklamın uyandıracağı etkiyi aşağı
yukarı, tahmin eder halde işe başlar. Bu tip araştırma metotları, genellikle
anket şeklinde düzenlenmektedir. İnsanlara sorulan sorular, araştırma anket
türlerinin yöntemlerine göre düzenlenmektedirler. İnsanların anket türlerine
verdikleri cevaplar yönelimleri, eğilimleri v.s sonuçlarını verebilmektedir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder