Dünyanın en büyük reklam holdingi WPP her yıl BrandZ adı altında
dünyanın en değerli 100 markasını listeliyor. Bu araştırma kuşkusuz "PR amaçlı" bir araştırma ama metodolojisi sağlam.
Araştırmayı ve değerlemeyi gerçekleştiren yine WPP'ye ait dünyanın önemli araştırma şirketlerinden Millward Brown. Dün bu marka değerleme araştırmasının 2013 sonuçları açıklandı. İlk 100 marka arasında 2006'dan bu yana olduğu gibi Türkiye'den bir marka yok.
İki milyon tüketici, 10 bin marka, 30 ülkede gerçekleştirilen araştırmada en değerli marka 185 milyar dolarla Apple, 100'üncü marka ise 9 milyar dolarla Volkswagen. Sizlere bugün ABD, Avrupa, Latin Amerika, Asya ve İngiltere'nin en değerli on markasının listesini veriyorum.
Bildiğiniz üzere Türkiye'de en değerli markamızın değeri taş çatlasa 3 bilemediniz 4 milyar dolar. Bu nedenle de, bir kez daha kanıtlandığı üzere, çoğu markamız "dünya markası olduğunu" iddia etse de dünya markası olma ile alakaları yok. Çünkü dünyayı oyun alanı kabul edemedikleri gibi sattıklarını da markalı satamıyorlar.
Örneğin Koç ve Sabancı'yı alalım. Türkiye'nin yıllarca koruma kalkanları ile geleceğe hazırladığı bu iki dev holdingimizin ilk yüze giren bir markası yok. Olmamalı mıydı? Bence olmalıydı, olabilirdi.
Eğer dünyayı bundan 30 yıl önce oyun alanı kabul etselerdi, inovasyona, teknolojiye yatırım yapsalardı, yaratıcılıklarını kullansalardı, bizim de bir dünya markamızın olmaması için bir neden yoktu. Hâlâ da neden direndiklerini anlamak mümkün değil. Tamam satış önemli, kârlılık önemli ama bu ülkenin bayrağını global arenaya dikmenin zamanı gelmedi mi? (Geldi de geçiyor bile.)
Bölgelere göre en değerli 10 marka
ABD Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.Apple 185
2.Google 114
3.IBM 113
4.McDonald's 90
5.Coca-Cola 78
6.AT&T 76
7.Microsoft 70
8.Marlboro 70
9.Visa 56
10.GE 55
AVRUPA Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.SAP 34
2.BMW 24
3.Deutsche Telecom 24
4.Louis Vuitton 23
5.Zara 20
6.Hermes 19
7.Loreal 18
8.Mercedes-Benz 18
9.Orange 14
10.Movistar 13
ASYA Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.China Mobile 55
2.ICBC 41
3.Tencent 27
4.China Construction Bank 27
5.Toyota 24
6.Samsung 21
7.Baidu 20
8.Agricultural Bank of China 20
9.Commonwealth Bank of Australia 18
10.ANZ 17
İNGİLTERE Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.Vodafone 40
2.HSBC 24
3.Shell 18
4.Tesco 16
5.BP 12
6.Standart Chartered10
7.BT 10
8.Barclays 8
9.O2 6
10.Dove 5
LATİN AMERİKA Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.Corona 7
2.Tescel 7
3.Skol 7
4.Petrobas 6
5.Falabella 6
6.Bradesco 5
7.Ecopetrol 4
8.Claro 4
9.Ithau 4
10.Aguila 4
Reklametre (16-24 Mayıs 2013)
En iyi TV
1.Paris Seyahati (Pegasus)
2.Orlando Bloom (Magnum)
3.Taş Devri (Vakıfbank)
4.Sallama (Doğuş Çay)
5.Sertab Erener (Mapfre Sigorta)
En İyi İnternet
1.Digiturk - Hayallerine Dokun
(Kişilere özel hazırlanan videolar)
2.Renault - Hayat Dediğin Nedir?
www.hayatdediginnedir.com
3.Yapı Kredi - Az Laf Çok İş
www.azlafcokis.biz
4.Ford - 24 Saatin Var
www.24saatinvar.com
5.Panda - Panda'yla Dans Eder misin?
facebook.com/DondurmayiSeviyorum
Özgür Karaçak'tan özgürce
Ne çektin be Mark!
Sanıyorum Yalan Dünya'nın geçen haftaki bölümündeydi. Vasfiye Teyze karakteri aynen şöyle bir cümle kurdu; "Herkesin hayatı berbattır, yeter ki doğru açıdan bakmasını bil..." Bu karakteri gerçekten çok beğeniyorum, yazanların da oynayanın da ellerine sağlık.
Bu noktadan hareketle biz her ne kadar "Vay bea herife bak bi Facebook yaptı şimdi kral gibi yaşıyor" desek de aslında durum öyle görünmüyor. Hatırlayanlarınız olabilir, geçen sene mayıs ayında Facebook halka açılmıştı. Hisse başı 38 dolar, piyasa değeriyse 104 milyar dolar olarak belirlenmişti.
Bu operasyonun üzerinden 1 yıl geçti ve Facebook bizlere yeni arkadaşlar kazandırırken, kendisine yatırılan her 1000 doların 310 dolarını kaybettirdi.
Zaten halka arzın gerçekleştiği daha ilk hafta şirket %10 değer kaybetmişti bile. Eylül ayında hisseler dip seviye olan 17 dolara kadar düşmüştü. Sonrasında fazlaca kilitli hisseyi açarak pozitif ivmeyi yukarı konuma getirmeyi başardılar.
2013 ilk çeyrek verileri oldukça iyi; 1,46 milyar dolar gelir 312 milyon dolar kârlılık açıklandı. Ama takdir edersiniz ki Mark artık istenmeyen adam oldu. Bu kadar yatırımcının ve paranın dönmeye başladığı bir eko sistemde kimse şımarık ve egosu yüksek bir adam istemiyor şirket yönetiminde.
Mark ise mücadeleye devam ediyor. Bakarsınız bir Steve Jobs hikayesi de burada yaşanır. Kendi kurduğu şirketten kovulup sonra tekrar başa getirilir. Bu işler hiç belli olmaz.
Ama benim Mark'a bir çift lafım var: "Ben sana yönetme demiyorum, yönetsen ne olacak diyorum! Zaten çevrende dostunda kalmadı, herkes senden nefret ediyor. A güzel oğlum alıp paranı gidip çatır çatır yesene. Ne çektin be Mark!",
Ali Atıf BİR
Araştırmayı ve değerlemeyi gerçekleştiren yine WPP'ye ait dünyanın önemli araştırma şirketlerinden Millward Brown. Dün bu marka değerleme araştırmasının 2013 sonuçları açıklandı. İlk 100 marka arasında 2006'dan bu yana olduğu gibi Türkiye'den bir marka yok.
İki milyon tüketici, 10 bin marka, 30 ülkede gerçekleştirilen araştırmada en değerli marka 185 milyar dolarla Apple, 100'üncü marka ise 9 milyar dolarla Volkswagen. Sizlere bugün ABD, Avrupa, Latin Amerika, Asya ve İngiltere'nin en değerli on markasının listesini veriyorum.
Bildiğiniz üzere Türkiye'de en değerli markamızın değeri taş çatlasa 3 bilemediniz 4 milyar dolar. Bu nedenle de, bir kez daha kanıtlandığı üzere, çoğu markamız "dünya markası olduğunu" iddia etse de dünya markası olma ile alakaları yok. Çünkü dünyayı oyun alanı kabul edemedikleri gibi sattıklarını da markalı satamıyorlar.
Örneğin Koç ve Sabancı'yı alalım. Türkiye'nin yıllarca koruma kalkanları ile geleceğe hazırladığı bu iki dev holdingimizin ilk yüze giren bir markası yok. Olmamalı mıydı? Bence olmalıydı, olabilirdi.
Eğer dünyayı bundan 30 yıl önce oyun alanı kabul etselerdi, inovasyona, teknolojiye yatırım yapsalardı, yaratıcılıklarını kullansalardı, bizim de bir dünya markamızın olmaması için bir neden yoktu. Hâlâ da neden direndiklerini anlamak mümkün değil. Tamam satış önemli, kârlılık önemli ama bu ülkenin bayrağını global arenaya dikmenin zamanı gelmedi mi? (Geldi de geçiyor bile.)
Bölgelere göre en değerli 10 marka
ABD Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.Apple 185
2.Google 114
3.IBM 113
4.McDonald's 90
5.Coca-Cola 78
6.AT&T 76
7.Microsoft 70
8.Marlboro 70
9.Visa 56
10.GE 55
AVRUPA Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.SAP 34
2.BMW 24
3.Deutsche Telecom 24
4.Louis Vuitton 23
5.Zara 20
6.Hermes 19
7.Loreal 18
8.Mercedes-Benz 18
9.Orange 14
10.Movistar 13
ASYA Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.China Mobile 55
2.ICBC 41
3.Tencent 27
4.China Construction Bank 27
5.Toyota 24
6.Samsung 21
7.Baidu 20
8.Agricultural Bank of China 20
9.Commonwealth Bank of Australia 18
10.ANZ 17
İNGİLTERE Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.Vodafone 40
2.HSBC 24
3.Shell 18
4.Tesco 16
5.BP 12
6.Standart Chartered10
7.BT 10
8.Barclays 8
9.O2 6
10.Dove 5
LATİN AMERİKA Marka Değeri (Milyar Dolar)
1.Corona 7
2.Tescel 7
3.Skol 7
4.Petrobas 6
5.Falabella 6
6.Bradesco 5
7.Ecopetrol 4
8.Claro 4
9.Ithau 4
10.Aguila 4
Reklametre (16-24 Mayıs 2013)
En iyi TV
1.Paris Seyahati (Pegasus)
2.Orlando Bloom (Magnum)
3.Taş Devri (Vakıfbank)
4.Sallama (Doğuş Çay)
5.Sertab Erener (Mapfre Sigorta)
En İyi İnternet
1.Digiturk - Hayallerine Dokun
(Kişilere özel hazırlanan videolar)
2.Renault - Hayat Dediğin Nedir?
www.hayatdediginnedir.com
3.Yapı Kredi - Az Laf Çok İş
www.azlafcokis.biz
4.Ford - 24 Saatin Var
www.24saatinvar.com
5.Panda - Panda'yla Dans Eder misin?
facebook.com/DondurmayiSeviyorum
Özgür Karaçak'tan özgürce
Ne çektin be Mark!
Sanıyorum Yalan Dünya'nın geçen haftaki bölümündeydi. Vasfiye Teyze karakteri aynen şöyle bir cümle kurdu; "Herkesin hayatı berbattır, yeter ki doğru açıdan bakmasını bil..." Bu karakteri gerçekten çok beğeniyorum, yazanların da oynayanın da ellerine sağlık.
Bu noktadan hareketle biz her ne kadar "Vay bea herife bak bi Facebook yaptı şimdi kral gibi yaşıyor" desek de aslında durum öyle görünmüyor. Hatırlayanlarınız olabilir, geçen sene mayıs ayında Facebook halka açılmıştı. Hisse başı 38 dolar, piyasa değeriyse 104 milyar dolar olarak belirlenmişti.
Bu operasyonun üzerinden 1 yıl geçti ve Facebook bizlere yeni arkadaşlar kazandırırken, kendisine yatırılan her 1000 doların 310 dolarını kaybettirdi.
Zaten halka arzın gerçekleştiği daha ilk hafta şirket %10 değer kaybetmişti bile. Eylül ayında hisseler dip seviye olan 17 dolara kadar düşmüştü. Sonrasında fazlaca kilitli hisseyi açarak pozitif ivmeyi yukarı konuma getirmeyi başardılar.
2013 ilk çeyrek verileri oldukça iyi; 1,46 milyar dolar gelir 312 milyon dolar kârlılık açıklandı. Ama takdir edersiniz ki Mark artık istenmeyen adam oldu. Bu kadar yatırımcının ve paranın dönmeye başladığı bir eko sistemde kimse şımarık ve egosu yüksek bir adam istemiyor şirket yönetiminde.
Mark ise mücadeleye devam ediyor. Bakarsınız bir Steve Jobs hikayesi de burada yaşanır. Kendi kurduğu şirketten kovulup sonra tekrar başa getirilir. Bu işler hiç belli olmaz.
Ama benim Mark'a bir çift lafım var: "Ben sana yönetme demiyorum, yönetsen ne olacak diyorum! Zaten çevrende dostunda kalmadı, herkes senden nefret ediyor. A güzel oğlum alıp paranı gidip çatır çatır yesene. Ne çektin be Mark!",
Ali Atıf BİR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder